سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الله اکبر خامنه ای رهبر
 

برخی فقط "نرم " بودن جنگ نرم را قبول دارند

 برخی در جنگ نرم موجود، فقط بخش "نرم " را باور کرده و اعتقادی به "جنگ " ندارند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر جنگ نرم را به درستی باور کنیم و قبول کنیم که یک جبهه‌ای آن طرف است، باید ابتدا جبهه خودی را تعریف کنیم.

 

 میزگرد «جنبش دانشجویی و رسانه» با حضور سینا زعیم‌زاده دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور، محمد ذوقی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ و مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و رامین محمدی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در خبرگزاری فارس برگزار شد.

 

سینا زعیم‌زاده دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در این نشست با بیان اینکه برای دست یافتن به تعریف درست از نسبت جنبش دانشجویی و رسانه باید یک تعریف درستی از وظایف و کارکردهای هر کدام از این دو داشته باشیم، اظهار داشت: من فکر می‌کنم اساسی‌ترین کارکرد رسانه در هر جامعه‌ای تبدیل ارزش‌های آن جامعه، به فرهنگ باشد و از آن جایی از جنبش دانشجویی خاستگاه روشنفکری دینی دارد و به دنبال مطرح کردن ارزش‌های دینی در فضای آرمان‌گرایی است، نقطه مشترک رسانه و جنبش دانشجویی را می‌توان در همین جا دید.

 

وی با تاکید بر اینکه یک سری از آرمان‌ها باید توسط جنبش دانشجویی تبیین و توسط رسانه‌ها به فرهنگ تبدیل شوند، افزود: الان دوره‌ رسانه‌های پست‌مدرن است، یعنی آن چیزی که اهمیت دارد فارغ از محتوا، چگونگی رساندن آن محتواست، وضعیت رسانه‌ای بسیار پیچیده است و به همین دلیل رسانه‌های ما نیز باید نسبت‌شان با رسانه‌های جهان را مشخص کنند.

 

* رسانه‌ها پوشش خوبی از فعالیت‌های جنبش دانشجویی ندارند

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه در کشور ما نسبت به جنبش دانشجویی سه دسته رسانه قابل تعریف است، گفت: دسته نخست رسانه‌های تصویری هستند که مهم‌ترین آنها هم صدا و سیما است، آن چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد این است که پوشش مناسبی از جنبش‌های دانشجویی در رسانه‌های تصویری، به ویژه رسانه ملی وجود ندارد و شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از زمان برنامه‌های تلویزیون به پخش فوتبال و امثال آن می‌گذرد.

 

زعیم‌زاده با بیان اینکه جنبش دانشجویی هیچ جایگاهی در تلویزیون و صدا و سیما ندارد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت آن است که در رسانه ملی حتی آن ارزش‌هایی که جنبش دانشجویی فریاد می‌زند، مثل بحث عدالت هم چندان پررنگ نیست.

 

وی با انتقاد از این موضوع که رسانه ملی هیچ وقت کارکرد اصلی در بحث گسترش عدالت را نداشته است، اضافه کرد: دسته دوم رسانه‌های مکتوب اعم از مطبوعات و نشریاتی که روزانه منتشر می‌شوند، هستند که در آنها هم جنبش دانشجویی جایگاه مطلوبی ندارد.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور دسته سوم را رسانه‌های سایبر دانست و تصریح کرد: جنبش دانشجویی در رسانه‌های سایبر که چند سالی است در کشور ما جا باز کرده‌اند، نسبت به دو دسته قبل بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و این رسانه‌ها بیترین توجه را به جنبش دانشجویی دارند.

 

زعیم‌زاده با بیان اینکه البته با فضای مطلوب فاصله زیادی داریم، اظهار داشت: در این بخش سایت‌ها و خبرگزاری‌ها فعالیت موثر و خوبی داشته‌اند که در نتیجه گاهی مشاهده می‌شود تصویرسازی‌های خوبی در رسانه ملی یا مطبوعات از روی همین رسانه‌ها سایبر اتفاق می‌افتد.

 

* رسانه‌ها باید ارزش‌ها را به فرهنگ تبدیل کنند

 

وی در ادامه به مهم‌ترین کارکردهای رسانه‌های سایبر اشاره کرد و گفت: کارکرد رسانه‌های سایبر از جمله خبرگزاری فارس و امثال آن، فرهنگ کردن آن ارزش‌هایی است که جنبش دانشجویی را تبیین کرده یا درآن راستا حرکت می‌کند.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 اشاره کرد و یادآور شد: واقعه‌ای که در انتخابات 88 اتفاق افتاد و نمی‌توان از آن گذشت، این بود که بین کاندیدای توده مردم و آن قشری که خود را نخبه می‌دانست فاصله‌هایی وجود داشت، یعنی عملکرد دولت نهم با آن فضاسازی‌هایی که علیه آن شده باشد، این طور به نظر می‌آید که این دولت فاصله‌ای با نخبگان دارد.

 

زعیم‌زاده با بیان اینکه نخبگان ما خصوصاً دانشجویان سهمی از رسانه‌ ملی ندارند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد که همانطور که به فوتبال در رسانه ملی بها داده‌ می‌شود، باید به جنبش دانشجویی به عنوان بخشی از نحبگان کشور هم توجه شود، مثلاً یک برنامه هفتگی داشته باشیم که در آن فارغ از بحث تشکل‌های دانشجویی، به بحث دانشگاه‌ها بپردازد.

 

وی بی‌توجهی به این موارد را زمینه‌ساز ایجاد فاصله بین نخبگان و توده‌های جامعه دانست و اظهار داشت: نتیجه این فاصله‌ها را بعضا در شکاف‌های اجتماعی و سیاسی کشورمان شاهد بوده‌ایم و لازم است با برنامه‌ریی مناسب درصدد برطرف کردن آن برآئیم.

 

* مشکل موجود، ذهنیت تهدیدمحور رسانه‌های کشور است

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با اشاره به شکل‌گیری ذهنیت تهدیدمحور در صدا و سیما و حتی رسانه‌های سایبر و سایت‌های خبری تصریح کرد: اگر روانشناسی رسانه در ایران انجام دهیم، نی‌بینیم که اکثر رسانه‌های ما رسانه‌های تهدید‌محور هستند که نمونه آن فتنه سال گذشته بود و با اتفاقاتی که رخ داد، شاهد ایستادگی بسیاری از رسانه های کشور بودیم، اما وقتی که باید موضع ایجابی داشته باشیم، عملکرد ما چندان مطلوب نبوده است.

 

زعیم‌زاده در ادامه به مسائل بین‌الملل و خارجی هم اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع با ضریب اهمیت بیشتری مورد توجه قرار می‌گیرد و متاسفانه ‌در این موضوع هم شاهد هستیم که دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی سهم‌شان در فضای سایبر کمترین است.

 

وی با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها که از سوی جنبش دانشجویی بوده است، اظهار داشت: باید قبول کنیم که کم‌کاری هم وجود داشته که اگر تشکل‌های دانشجویی کم‌کاری نمی‌کردند، مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان اشاره نمی‌کردند.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه وظیفه رسانه جهت‌دهی افکار عمومی است، اضافه کرد: با این حال شاهد هستیم که مثلاً اتفاقی در جنبش دانشجویی رخ می‌دهد که مورد پوشش رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، چون ضریبی که رسانه‌های ما از نظر اهمیت موضوع به آن می‌دهند، ضریب پایینی است.

 

زعیم‌زاده با بیان اینکه اتفاقات مشابه این مساله در عرصه بین‌المللی پررنگ‌تر است، گفت: این یک فرصت ایجابی برای ما است، به هر حال کاملاً مشخص است که اگر ما بتوانیم مسائل‌مان را با خارج از کشور خوب حل کنیم، در داخل هم بسیاری از مسائل‌مان حل می‌شود.

 

وی به اتفاقات اخیر کشور فرانسه اشاره و خاطرنشان کرد: این شوخی نیست که در فرانسه 3 میلیون نفر به خیابان‌ها آمدند، این اتفاق در کنار بسیاری از تحولات جهانی دیگر، نشان می‌دهد که در معادلات بین‌المللی شاهد تغییراتی هستیم که تشکل‌های دانشجویی ما در خصوص آن یا موضع نمی‌گیرند و یا اگر موضعی هم بگیرند، موضع‌گیری آنها در رسانه‌های کشور به خوبی پوشش داده نمی‌شود.

 

* «فارس» نسبت به سایر رسانه‌ها توجه بیشتری به جنبش دانشجویی دارد

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در همین زمینه به تقدیر از عملکرد خبرگزاری فارس در پوشش اخبار و فعالیت‌های دانشجویی در کشور پرداخت و تصریح کرد: با وجود این شرایط در مورد خبرگزاری فارس باید بگویم که یک مقداری نسبت به فضای سایر رسانه‌ها، در پوشش فضای دانشگاه مطلوبیت بیشتری دارد.

 

زعیم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما با موضوعی مثل عدالت روبرو هستیم که یک دولت توانسته دو دوره با آن رای بیاورد، اظهار داشت: با وجود این شرایط و اهمیت موضوعی چون عدالت، می‌بینیم که در این 5 سال هیچ فیلمی در رسانه ملی با موضوع عدالت ساخته نمی‌شود تا این ارزش‌ در فضای جامعه همچنان برجسته باشد.

 

وی افزود: این کم‌کاری در فضای دانشگاهی کمرنگ‌تر بوده و در این سال‌ها شاهد بودیم که دانشجویان در فضای دانشگاهی با برنامه‌های مختلف مثل میزگرد، نشست و یا حتی مصاحبه از تشکل‌های دانشجویی در این حوزه ایفای نقش کرده‌اند.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه این مساله نقد جنبش دانشجویی بر صدا و سیما است، اضافه کرد: در این میان بعضا نقاط مثبتی هم وجود دارد مثل اینکه هنوز صورت انقلاب از بین نرفته است هرچند که به سیرت آن خدشه وارد شده است.

 

* برخی فقط "نرم " بودن جنگ نرم را قبول دارند، نه "جنگ " بودن آن را

 

زعیم‌زاده با بیان اینکه برخی در جنگ نرم موجود، فقط بخش "نرم " را باور کرده و اعتقادی به "جنگ " ندارند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر جنگ نرم را به درستی باور کنیم و قبول کنیم که یک جبهه‌ای آن طرف است، باید ابتدا جبهه خودی را تعریف کنیم.

 

وی با طرح ین سوال که آیا رسانه ما این توانایی را دارند که در رسانه‌های بین‌المللی تاثیرگذار باشد؟ یادآور شد: ظاهراً در فضایی که از موضع اپوزیسیون صحبت کنیم، حرف‌مان بهتر شنیده می‌شود، شریعتی در قبل انقلاب هم از موضع اپوزیسیون حکومت خیلی بُرد داشت.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه ما باید نسبت خودمان را به لحاظ رسانه‌ای تعریف کنیم، اظهار داشت: در این میان باید مشخص کنیم که چه رسالتی در داخل داریم و رسالتی که در خارج داریم چیست؟

 

زعیم‌زاده در ادامه تصریح کرد: اگر باور کنیم جنگی هست، باور می‌کنیم جبهه‌ای هم هست، آن وقت عناصر را هم می‌شناسیم و تقسیمات را در بین خودمان انجام می‌دهیم.

 

* جنبش دانشجویی مصرف‌کننده خوب تولیدات فرهنگی تربیت کند

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حوزه فرهنگ یک حلقه تولید، حلقه توزیع و مصرف دارد، یادآور شد: نقش جنبش دانشجویی این است که تربیت کننده مصرف کننده خوب در دانشگاه‌ها باشد و یکسری مصرف کننده پای کار برای مصرف تولیدات جبهه خودی باشند و در گام بعد بتواند یک توزیع کننده خوب باشد.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور در همین زمینه افزود: باید مشخص شود که جنبش دانشجویی در بخش توزیع چقدر می‌تواند مؤثر باشد، یعنی رسانه ما در فرهنگ کردن استفاده از محصولات فرهنگی نظیر فیلم سینمایی خوب، کتاب خوب، حرف خوب، مناظره خوب، باد عملکرد خوبی داشته باشد.

 

زعیم‌زاده با بیان اینکه نباید در این زمینه سیاه‌نمایی یا بزرگ‌نمایی کرد، تصریح کرد: اکنون در فضای بینابینی قرار داریم و رسالت ما پس از سالی که از فتنه گذشت خیلی جدی‌تر است، به هر حال حرف ایجابی زدن و کار ایجابی کردن خیلی سخت تر است، هم جنبش دانشجویی و هم رسانه‌هایی که آن را پوشش می‌دهند، کارشان خیلی سخت‌تر است، اما باید بتوانیم این کار را انجام دهیم.

 

وی در ادامه با یادآوری سال‌های 81 و 82 که دولت اصلاحات سرکار بود و مقام معظم رهبری گفتمان عدالت را مطرح کردند، اظهار داشت: جنبش دانشجویی این مساله را مطالبه کرد و گفتمان عدالت در کشور در سال 84 با پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات به ثمر رسید و این گفتمان عدالت در سال 88 هم رأی آورد.

 

* جنبش دانشجویی باید پرچم گفتمان عدالت را بالا نگاه دارد

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور همچنین به وظایف جنبش دانشجویی و رسانه‌ها در خصوص تداوم گفتمان عدالت در کشور تصریح کرد: ما به عنوان جنبش دانشجویی و رسانه‌ها دو وظیفه داریم؛ یکی اینکه این گفتمان عدالت را همچنان بالا نگه داریم و دوم اینکه گفتمان استراتژیک "عدالت و پیشرفت " را به خوبی تبیین کنیم تا مشخص شود که به چه شکلی می‌توانیم گفتمان پیشرفت را از آن خود کنیم.

 

زعیم‌زاده اضافه کرد: نگاه استراتژیک و رو به جلوی ما در جنبش دانشجویی و رسانه‌ها باید این باشد که بحث پیشرفت را که از طریق جنبش نرم‌افزاری و نهضت علم اتفاق می‌افتد، از طریق نظارت بر طرح مفاسد اقتصادی اتفاق می‌افتد، پیگیری کنیم.

 

وی کار بعدی جنبش دانشجویی و رسانه را تعریف نقش هر بخش در این جبهه برای انجام وظیفه دانست و اضافه کرد: رسانه‌های ما باید درجای خودشان قرار بگیرند، اول حرف خودمان را محکم بزنیم که البته مردم هم به این اقبال دارند.

 

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور جنبش دانشجویی چاره‌ای جز رسانه بودن ندارد، گفت: در این شرایط هر فرد و هر وسیله‌ای یک رسانه است.

 

زعیم‌زاده در پایان اظهار داشت: در آخر هم باید یک تشکر ویژه از خبرگزاری فارس به خصوص قسمت دانشجویی آن داشته باشم که نسبت به خبرگزاری‌ها و سایت‌های دیگر، فضای بهتری برای پوشش گفتمان انقلابی در جنبش دانشجویی را عرضه کرده است.

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در: چهارشنبه 89 آبان 19 :: 11:32 صبح :: توسط : مدیر وبلاگ

 
درباره وبلاگ
کلام هدایت اینترنت که به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود، ما هم میتوانیم از آن استفاده بکنیم; یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن می تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت ها و تازه های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می توانیم استفاده کنیم. از همان شیوه هایی که ضلالت منتشر می کنند، ما استفاده می کنیم و هدایت را منتشر می کنیم. حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)
نویسندگان
 ()
نویسندگان
 ()
نویسندگان
 ()
نویسندگان
 ()
لوگو
کلام هدایت

اینترنت که به وجود آمد، یک ابزار اختصاصی نبود، ما هم میتوانیم از آن استفاده بکنیم; یعنی یک راه دو طرفه است. اگر دشمن می تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت ها و تازه های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می توانیم استفاده کنیم. از همان شیوه هایی که ضلالت منتشر می کنند، ما استفاده می کنیم و هدایت را منتشر می کنیم.

حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 458281

جشنواره وبلاگ نویسی حماسه نگاران بسیج و انقلاب اسلامی